top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverSerge Vergeylen

De bedrijfswagen nogmaals duurder!


a) Beperking van de fiscale aftrekbaarheid van Plug-in hybride luxe SUV’s

Plug-in hybride luxe SUV’s met een beperkte batterij capaciteit zoals Porsche Cayenne, Porsche Cayenne, BMW X5, Volvo XC90 of Audi Q7 zullen hun huidig fiscaal gunstregime inzake fiscale aftrekbaarheid (vandaag vaak 90 of 100%) vanaf 2020 verliezen. Dit ligt in de lijn met het bestaande fiscaal gunstregime in Vlaanderen voor dergelijke voertuigen inzake BIV en verkeersbelasting waarbij tot slechts tot 2020 een vrijstelling geldt van de BIV en verkeersbelasting voor Plug-in hybrides met een CO2 uitstoot tot en met 50 gram.

Voor benzine- en dieselwagens geldt voor dezelfde modellen vandaag al een fiscale aftrekbaarheid van 50 à 60 procent. De regering is van oordeel dat dat de batterij van dergelijke Plug-in hybride luxe SUV’s vaak erg beperkt is met een kleine actieradius en in de praktijk wordt amper of nooit wordt opgeladen. Men spreekt daarom ook van ‘Fake’ hybrides. De regering wenst dit oneigenlijk gebruik af te schaffen en zal de fiscale aftrekbaarheid vanaf 2020 laten afhangen van de energiecapaciteit van de batterij. Is die beperkt in verhouding tot het gewicht van het voertuig dan zal men rekening moeten houden met een sterk beperkte fiscale aftrekbaarheid.

b) Verlaging fiscale aftrekbaarheid voor zeer vervuilende voertuigen

Voor voertuigen die zeer slechts scoren inzake milieufactoren is het de bedoeling om vanaf 1 januari 2018 de minimale fiscale aftrekbaarheid te verlagen van 50% naar 40%.

c) Fiscale aftrekbaarheid elektrische voertuigen beperkt tot 100%

De regering kondigde aan om de fiscale aftrekbaarheid van volledig elektrische wagens ingeschreven op naam van een vennootschap van 120 naar 100% terug te brengen. In principe vanaf 2020.

d) Dezelfde fiscale aftrekbaarheid voor vennootschappen en zelfstandigen.

Het huidig onderscheid tussen de fiscale aftrekbaarheid van autokosten voor zelfstandigen (75% voor alle soorten van kosten inclusief brandstof ongeacht de CO2-uitstoot) zou worden gelijktrokken met de fiscale aftrekbaarheid die geldt binnen de vennootschappen en die rekening houdt met milieufactoren. In de toekomst dus tussen 40% tot 100% fiscale aftrekbaarheid.

Besluit : de bovengenoemde maatregelen betreffen weliswaar een regeringsbeslissing in het kader van het zomerakkoord maar er is zelfs nog geen wetontwerp rond geschreven en de definitieve uitvoeringsbesluiten met de nodig technische details zijn vandaag onbestaande. Alles dient ook nog door het parlement te worden goedgekeurd en heeft daarom eerder de waarde van een “aankondiging”. Het is zeker een leidraad voor de nabije toekomst. Het is te verwachten dat binnenkort in dit najaar meer technische details zullen bekend worden.


bottom of page